Συνέντευξη στην Κάτια Κουτσαφτή

Το πρόσφατο βιβλίο του Τομ Ρόμπινς «Θιβετιανή Ροδακινόπιτα» μας άρεσε πολύ όπως και η πρόσφατη αλλαγή της αισθητικής των εξωφύλλων από τις εκδόσεις Αίολος. Πώς σχεδιάζεται όμως ένα εξώφυλλο; Οι δημιουργοί διαβάζουν το βιβλίο ή ακολουθούν τις προτάσεις του εκδοτικού οίκου; Για αυτή την απορία αλλά και άλλες, μιλήσαμε με την Κάτια Κουτσαφτή, «υπεύθυνη» για το εξώφυλλο της Θιβετιανής Ροδακινόπιτας αλλά και πληθώρα άλλων από τις εκδόσεις Αίολος.

Κάτια Κουτσαφτή

Γεια σου, Κάτια. Είναι η πρώτη φορά που σχεδιάζεις εξώφυλλο για τον Τομ Ρόμπινς;

Γεια σου, Βασίλη. Το αντικείμενο της πτυχιακής μου ήταν πάνω στην εικονογράφηση και επανασχεδιασμό των εξωφύλλων του Τομ Ρόμπινς. Όταν αποφασίστηκε να ανανεωθούν όλα τα εξώφυλλα του Ρόμπινς, χρησιμοποιήσαμε σαν βάση την πτυχιακή μου σε ορισμένα, ενώ άλλα τα σχεδιάσαμε εξ ολοκλήρου από την αρχή.

Πώς είναι η διαδικασία με την οποία δουλεύεις την ιδέα για ένα εξώφυλλο; Ακολουθείς κάποιο brief που σου δίνουν ή το διαβάζεις και κάνεις προτάσεις;

Προσπαθώ να έχω διαβάσει το βιβλίο έτσι ώστε να μπορώ να αποτυπώσω την κεντρική του ιδέα στο εξώφυλλο. Δεν θέλω να παίρνω brief. Συνήθως είμαι εντελώς ελεύθερη να σχεδιάσω ό,τι πραγματικά θέλω χωρίς να υπάρχουν περιορισμοί. Με αυτό τον τρόπο γίνομαι πολύ πιο δημιουργική σε αντίθεση με ορισμένα γραφιστικά πρότζεκτ όπου τα μπρος-πίσω είναι ατελείωτα με συνέπεια το τελικό αποτέλεσμα να μην έχει καμιά σχέση με την αρχική μου ιδέα.

Μπορείς να μας πεις αν δεν είχε επιλεγεί το εξώφυλλο της «Ροδακινόπιτας» που γνωρίζουμε, ποια θα μπορούσε να ήταν μια άλλη πρότασή σου;

Σε πρώτη φάση σκεφτήκαμε να κάνουμε – το συγκεκριμένο το σχεδιάσαμε με τον William Τριανταφύλλου- μια σουρεαλιστική απεικόνιση του τίτλου με το ροδάκινο ή με θιβιετιανά σύμβολα. Τελικά αποφασίσαμε να μην ακολουθήσουμε την κλασική οδό και, αφού περιέχει αυτοβιογραφικά στοιχεία, να παίξουμε περισσότερο με το μυαλό και την προσωπικότητα του συγγραφέα.

Τομ Ρόμπινς

Ξεχώρισες πρόσφατα κάποιο εξώφυλλο βιβλίου που σχεδίασε κάποιος συνάδελφός σου;

Μου αρέσει ό,τι σχεδιάζει ο Χρήστος Κούρτογλου για τις εκδόσεις Ίκαρος. Μ΄αρέσει επίσης πολύ η δουλειά της Δάφνης Κουγέα για τις εκδόσεις Ποταμός.

Κάτια Κουτσαφτή

 

Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας κάποιες αγαπημένες σου αναγνώσεις;

Έχοντας μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που το βιβλίο κυριαρχούσε, το διάβασμα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μου. Αν αναφέρω κάποια, θα αδικήσω κάποια άλλα. Αυτή την περίοδο με έχει συνεπάρει το Θέατρο του Σάμπαθ, του Philip Roth.

Ιδανικά ένα εξώφυλλο θα πρέπει να είναι αντικειμενικό του βιβλίου όπως και ο τίτλος του, να προκαλεί τον αναγνώστη να το προσέξει και μετά την ανάγνωσή του να μην αισθάνεται προδομένος. Πιστεύεις όμως ότι αυτό συμβαίνει; Νομίζω πως τελευταία έχει αλλάξει η αντίληψη των εξωφύλλων από τους εκδοτικούς στην Ελλάδα. Συμφωνείς;

Δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί ένα εξώφυλλο να είναι απολύτως αντικειμενικό, πάντα θα υπάρχει κόσμος που θα διαφωνεί με το εξώφυλλο σε σχέση με το περιεχόμενο. Άλλωστε το τι αφήνει το κάθε βιβλίο στον αναγνώστη είναι κάτι εντελώς υποκειμενικό.
Πιστεύω ότι το εξώφυλλο στο ελληνικό βιβλίο έχει κάνει πολύ μεγάλο άλμα σε σχέση με το παρελθόν. Πλέον οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι προσέχουν πολύ τα εξώφυλλά τους και ανταγωνίζονται αυτά του εξωτερικού.

Μπορείς να μας αποκαλύψεις κάποια νέα βιβλία που θα φιλοξενήσουν σύντομα δουλειά σου;

Όποιος τίτλος των εκδόσεων Αίολος εξαντλείται, επανακυκλοφορεί με νέο εξώφυλλο. Τώρα σχεδιάζουμε το Γκόλεμ, του Γκούσταβ Μέιρινκ και παράλληλα σχεδιάζω ένα εξώφυλλο Ελληνίδας συγγραφέα για το Amazon.

Έχεις κάποιο «μότο» που σε ακολουθεί στη ζωή σου και θα ήθελες να το μοιραστείς με τους αναγνώστες μας;

«Οι άνθρωποι που αγαπάνε τα βιβλία δεν έχουν πολλές ανάγκες και κυρίως δεν έχουν ηλίθιες ανάγκες», του Βασίλη Ραφαηλίδη

Το site των εκδόσεων Αίολος είναι υπό κατασκευή.

Ακολουθήστε τις εκδόσεις Αίολος στα social media:
facebook: https://www.facebook.com/EkdoseisAiolos
instagram: https://instagram.com/aiolos_publications

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις